n e v e r l a n d d

- ANTISOZIALISTISCHE ELEMENTE - *** TA MI OTO PRZYPADŁA KRAINA I CHCE BÓG, BYM W MILCZENIU TU ŻYŁ * ZA TEN GRZECH, ŻE WIDZIAŁEM KAINA ALE ZABIĆ NIE MIAŁEM GO SIŁ *** " DESPOTYZM przemawia dyskretnie, w ludzkim społeczeństwie każda rzecz ma dwoje imion. " ******************** Maria Dąbrowska 17-VI-1947r.: "UB, sądownictwo są całkowicie w ręku żydów. W ciągu tych przeszło dwu lat ani jeden żyd nie miał procesu politycznego. Żydzi osądzają i na kaźń wydają Polaków"

Archiwum

POGODA

LOKALIZATOR

A K T U E L L






bezprawie.pl
"Polska" to kraj bezprawia

wtorek, kwietnia 27, 2010

L o t y, 1907 - 1915

http://www.polatca.pansa.pl/papierki/hist_lotn/w_hislot.htm
( )

1907 - Anglik John Dunne zbudował dwupłatowy szybowiec ze skośnymi skrzydłami (fot. po prawej). Skos miał zwiększyć stateczność podłużną, albowiem kadłub szybowca był szczątkowy. Możnaby się spierać czy czasem nie było to pierwsze latające skrzydło...
Zdjęcie przedstawia o kilka lat późniejszą wersję z silnikiem.

- Louis Breguet (24 sierpnia) i Paul Cornu (13 września) podjęli próby lotu swymi śmigłowcami. Dwuwirnikowemu aparatowi Cornu udało się chwilami wznosić na wysokość około 1,5 m. Najdłuższy czas loty śmigłowca Cornu wynosił 20 sekund.
Śmigłowiec Bregueta czasem odrywał się od ziemi, ale był zupełnie niesterowny. Na zakończenie prób pogalopował około 100 metrów i skraksował na polu buraczanym.
Zdjęcie z lewej - Paul Cornu, z prawej - śmigłowiec Bregueta.

1909 - Louis Bleriot przeleciał nad kanałem La Manche. Jednopłat Bleriot był napędzany trzycylindrowym silnikiem Anzani o mocy 25 KM. Motorek ów nie był cudem techniki: jak wspomina Michał Scipio del Campo, po kilkunastu minutach pracy przegrzewał się i zdawał obroty. Lot nad kanałem trwał 37 minut, a lądowanie wypadało na łąkach koło Dover, na szczycie wysokiego, kredowego klifu. Bleriot później opowiadał że przed wodowaniem uratował go przelotny deszcz, który ochłodził silnik. Podobno marynarze z obecnego na miejscu francuskiego torpedowca Le Harpon twierdzili iż była piękna pogoda i żadnego opadu nie zaobserwowano...
Tego dnia przelotu La Manche miało próbować trzech pilotów: Hubert Latham na Antoinette, Bleriot oraz hrabia de Lambert z maszyną Wright. Latham próbował przelotu kilka godzin przed Bleriotem, ale musiał wodować 15 kilometrów od brzegu. Natomiast de Lambert na wieść o sukcesie Bleriota oświadczył że za żadne pieniądze nie chce być drugim, po czym poszedł do domu. I tyłek suchy, i honor ocalony...

Po lewej: francuski lotnik Legagneux przy samolocie Bleriot "La Manche".
Poniżej: Bleriot w locie.

W tymże 1909 roku odbył się pierwszy w Warszawie pokaz lotniczy - na placu wyścigów konnych (wschodni kraniec Pola Mokotowskiego) miał latać francuski pilot Guyot na samolocie Bleriot. Pokaz był zresztą nieudany; Guyot połamał samolot, nie oderwawszy się od ziemi. Lotnik nie odniósł obrażeń, ale zawiedziony tłumek chciał mu przylać - cóż, Warszawka. Na szczęście rozeszło się po kościach.
Skutki imprezy były jednak dodatnie: Komisja Stowarzyszenia Techników, powołana dla zaznajomienia się ze sportem lotniczym, utworzyła Koło Awiatorów. Na jednym z pierwszych spotkań Koło przyjęło do realizacji projekt pierwszego polskiego samolotu, autorstwa Czesława Zbierańskiego. Samolot (dwupłat) budowano z rur stalowych, skrzydła o rozpiętości10 m kryte płótnem. Silnik ENV 40 KM, widlasty 8 cyl., chłodzony wodą. Śmigło Chauvier, ciągnące, średnicy 2,25 m.

Budowę rozpoczęto siłami konstruktora i Stanisława Cywińskiego w warsztatach Krzemińskiego na Solcu, potem przeniesiono do hangaru Aviaty. Samolot oblatano pod koniec 1910, a próba oficjalna odbyła się latem 1911 roku.
Na zdjęciu po prawej: Czesław Zbierański ze swoim samolotem przed hangarami Aviaty na Polu Mokotowskim

1910 - Geo Chavez przeleciał nad Alpami, przy okazji ustanawiając rekord wysokości: 2587 m npm.
- Książę Stanisław Lubomirski założył Warszawskie Towarzystwo Lotnicze Aviata i wyjednał u gubernatora carskiego udostępnienie Towarzystwu części Pola Mokotowskiego, które było wówczas placem ćwiczeń armii rosyjskiej.
- W Niemczech utworzono linie lotnicze DELAG, utrzymujące komunikację sterowcową między większymi miastami Niemiec. Do roku 1914 sterowce DELAGu wykonały 1604 loty i przewiozły 34208 osób. 21,3 osoby na lot - nawet dziś byłby to niezły wynik, jak na trasy krajowe.
- W lipcu Bronisław Matyjewicz - Maciejewicz jako pierwszy Polak otrzymał dyplom pilota (Brevet de pilote - aviateur, wydany w Paryżu z nr 152). Maciejewicz, formalnie poddany rosyjski, wymógł na władzach francuskich wpisanie w dyplomie narodowości polskiej.
- W Petersburgu Igor Sikorski zbudował dwa modele śmigłowców, ale bez powodzenia; żaden nie był zdolny do lotu. Sikorski wrócił do tematu dopiero po 30 latach.
- Grzegorz Piotrowski, wówczas oficer rosyjski, wykonał pierwsze lądowanie z niezamierzonym wykorzystaniem liny do skracania dobiegu. W czasie lądowania na dziedzińcu twierdzy w Kronsztadzie (St. Petersburg) jego Bleriot Model XI bis został zatrzymany przez przewody telefoniczne, co uratowało samolot i lotnika. Gwoli prawdy historycznej należy dodać że Piotrowski poleciał do Kronsztadu uregulować dług karciany. To były czasy...

1911 - Eugene Ely na samolocie Curtiss wystartował z pokładu krążownika Pennsylvania, po czym wylądował na nim.
- W Libii włoscy oficerowie Piazza i Moiso wykonali pierwsze bojowe bombardowanie z pokładu samolotu.
- Maurice Farman jako pierwszy zainstalował na swoim samolocie radiostację nadawczo - odbiorczą. Z powodu słabego zasilania (dynamo napędzane śmigiełkiem) i kiepskiej anteny zasięg wyniósł tylko 4 km.
- Odbył się pierwszy oficjalny lot pocztowy z Allahbadu do Delhi w Indiach.
- Niemiecki fizyk Carl Pullfrich wykonał pierwsze zdjęcia fotogrametryczne z powietrza.
- Adolf Warchałowski na Farmanie ustanowił rekord długotrwałości lotu z trzema pasażerami - 45 minut i 46 sekund.

1912 - Elmer Sperry skonstruował pierwszy model autopilota, urządzenia w którym siły z żyroskopu były wzmacniane i zamieniane na wychylenia powierzchni sterowych. Pierwszy autopilot Sperry'ego umożliwiał utrzymanie kursu i wysokości bez udziału pilota.
- Mario Calderara, oficer marynarki włoskiej, oblatał wodnosamolot własnej konstrukcji. Calderara startował z basenu portu La Spezia.
- Jules Vedrines na samolocie Deperdussin osiągnął w locie poziomym prędkość 145 km/h - tyle co najszybszy z ptaków, jerzyk amerykański.
A w ogóle to Vedrines zasłynął nie tyle z rekordów (samych rekordów prędkości miał siedem), co ze swej niezwykłej skromności. Na przykład po pionierskim przelocie Paryż - Madryt na lotnisku podszedł do niego król Alfons XIII. "- Jestem królem Hiszpanii" - rzekł król. "- A ja królem przestworzy" odparł Vedrines.

1913 - Roland Garros przeleciał nad Morzem Śródziemnym, pokonując odległość 760 km,
- 10 czerwca Marcel Brindejonc de Moulinais na samolocie Morane-Saulnier przewiózł z Paryża do Warszawy wydanie specjalne dziennika Le Matin.
- Elmer Sperry zbudował pierwszy układ autopilota do automatycznego sterowania samolotem.
- Rosjanin Piotr Niestierow jako pierwszy wykonał pętlę, a Francuz Adolphe Pegoud beczkę, korkociąg i ślizg,

1914 - Czterosilnikowy samolot Ilia Muromiec konstrukcji Igora Sikorskiego (wówczas największy samolot świata) przeleciał dystans 700 km w czasie 8 godzin. Muromiec mógł zabierać 10 pasażerów. W czasie pierwszej wojny światowej kilka tych maszyn zostało przebudowanych na bombowce, przenoszące do 500 kg bomb.
- W poszukiwaniach zaginionych wypraw arktycznych Siedowa i Brusiłowa wziął udział hydroplan Farman Maurice, pilotowany przez Jana Nagórskiego. Nagórski wykonywał loty z obozu na Nowej Ziemi (załogę obozu stanowili Nagórski i jeden mechanik). Lądując na lodzie Nagórski odnalazł ślady ekspedycji Siedowa. Były to pierwsze udokumentowane loty nad Arktyką.

1915 - Niemieckie sterowce wykonały pierwszy nalot na Anglię. Dla Anglików był to wielki cios - koniec splendid isolation wysp brytyjskich.
- W firmie Sperry Gyroscope Company rozpoczęto pracę nad radiowym sterowaniem autopilotem na pokładzie samolotu, co miało służyć stworzeniu bezzałogowego samolotu, zdolnego do wykonywania misji bombowych.
- Hugo Junkers zaprojektował samolot J-1, pierwszy całkowicie metalowy dolnopłat. W czasach dominacji kratownicowych dwupłatów, krytych płótnem i wykrzyżowanych odciągami z drutów fortepianowych, był to pomysł zaiste wizjonerski. ( )

http://www.polatca.pansa.pl/papierki/hist_lotn/w_hislot.htm