Wygraliśmy - Maciej Pinkwart
Do Witkacego zawsze miałem stosunek ambiwalentny, zwłaszcza po 1985
roku, kiedy to organizowany przeze mnie festiwal został odsunięty
w niebyt przez Witkacologów i szefa Teatru. Po raz kolejny poczułem się
jak facet "nie z tej prywatki", który się wciął na cudze podwórko.
I dlatego zapowiedź sprowadzenia do Zakopanego szczątków Witkacego,
i następująca po niej lawina prasowych enuncjacji i entuzjazmu
miejscowych czynników irytowały mnie niepomiernie. Po pierwsze - te
polskie żonglowanie trumnami, zawsze w kontekstach politycznych - tym
razem miało służyć uwiarygodnieniu generała i prezentowane było przez
reżimowe gazety jako prezent od polskich i radzieckich władz. Rzecz
podobno wynegocjowano na spotkaniu Jaruzelskiego i Gorbaczowa...
Podchwycenia tego przez rozmaite, wcale nie prorządowe środowiska
z kolei miało kontekst antyradziecki - jakbyśmy Sowieciarzom zabierali
z miski jakiś kąsek... Takie danie niedźwiedziowi po pysku... Fala
hurra- (czy pseudo-) patriotyzmu odczytywana była jednoznacznie: dziś
odzyskujemy Witkacego z Jezior na Polesiu, a jutro może samo Polesie,
Lwów, Wilno...
No i cały czas krążące aluzje - cenzura działała! - na temat tego, że
Witkacy popełnił samobójstwo na terenie zagarniętym nam przez Sowietów
w momencie wkroczenia Armii Czerwonej, proteście przeciwko inwazji...
Cóż - prawdziwe niewątpliwie jest to, że Witkacy popełnił samobójstwo,
że było to na terenie, który wówczas był polski, a teraz nie jest
polski... I że to było w momencie inwazji. Ale prawdziwe jest również
to, że obsesja samobójcza towarzyszyła Witkacemu niemal całe życie, od
lutego 1914 roku, kiedy to samobójstwo popełniła jego narzeczona Jadwiga
Janczewska. Wystarczy przejrzeć spuściznę po Bronisławie Malinowskim,
zajrzeć na karty "622 upadków Bunga", czy "Jedynego wyjścia"...
Wystarczy poczytać wspomnienia Czesławy Oknińskiej - towarzyszki
ostatniej ucieczki Witkacego z atakowanej przez Niemców Warszawy na
wschód... Ta ucieczka - kiedy o inwazji radzieckiej jeszcze nikt nie
wiedział, że nastąpi - była właściwie cały czas szukaniem odpowiedniego
miejsca do jedynego wyjścia... Oczywiście, nikt nie zaprzeczy, że
wysłyszana w radiu wiadomość o wejściu bolszewików miała wpływ na
zwiększenie determinacji. Ale samobójstwo Witkacego nie było żadnym
protestem przeciw agresji, było rozliczeniem się z własnymi problemami -
jedne były aktualne, jak wojna, wiek, stan zdrowia, drugie były
"zaszłościami" sprzed ćwierćwiecza... Witkacy był może dziwakiem, nawet
na pewno był. Ale był też piekielnie inteligentnym, logicznie myślącym
facetem o ambicjach naukowca. I z pewnością wiedział, że gdyby podpalił
się na środku Krupówek, krzycząc "Precz z komuną", to może przez kilka
dni ludzie by o tym mówili. Ale podcięcie sobie gardła na łące
w zapadłej poleskiej dziurze, gdzie nikt prawie go nie znał nie mogło
być żadnym protestem, chyba wobec Pana Boga...
Uważałem ponadto, że Witkacy świadomie wybrał to, a nie inne miejsce na
śmierć. I wierzył w to, że tam, z dala od doczesnych szczątków swoich
bliskich, zostanie pochowany. Jego fizyczna obecność na poleskiej ziemi,
gdzie kiedyś mówiono po polsku, była swojego rodzaju materialnym
łącznikiem tych terenów i tamtych ludzi z Polską. Pojawiające się od
kilku lat sugestie wykopania Witkacego i przeniesienia go do Zakopanego
traktowałem z najwyższą abominacją. No, ale mnie nikt o zdanie nie
pytał... Podobnie jak uczonych witkacologów, czy przedstawicieli
rodziny.
Tak więc całą tę fetę, którą nam zafundował ówczesny minister kultury,
skądinąd powołany na to stanowisko także dla uwiarygodnienia
generalskich rządów - wspaniały historyk profesor Aleksander Krawczuk -
zamierzałem zbojkotować tak, jak bojkotowaliśmy wybory. Ale pewno za
bardzo się zarzekałem i Witkacy zza grobu postanowił mi dać po nosie.
Nam wszystkim przy okazji też.
Datę imprezy wybrano chyba dość przypadkowo na czwartek, 14 kwietnia
1988 roku. Organizatorami "pogrzebu" ze strony rządowej były Narodowa
Rada Kultury i Ministerstwo Kultury i Sztuki, ze strony zakopiańskiej -
Urząd Miasta, Muzeum Tatrzańskie i - przede wszystkim - Teatr imienia
Stanisława Ignacego Witkiewicza. Już na kilka dni wcześniej elementy
scenograficzne - dekoracje - pojawiły się na trasie pogrzebu, jak
w czasie festiwalu folkloru ziem górskich. I było tak, że pogrzeb miał
być teatralnym świętem. Brr...
Absolutnie postanowiłem nosa z domu nie wychylić, niech sobie cały ten
pogrzeb pójdzie w cholerę, w tłumie nie lubię się gnieść.
Ale kilka dni wcześniej, wieczorem, zadzwonił do mnie Maciek Witkiewicz.
Maciek jest wnukiem Jana Koszczyca-Witkiewicza, tego który projektował
"Witkiewiczówkę", czyli wypada Witkacemu stryjecznym wnukiem. Poznaliśmy
się parę lat wcześniej z racji jakiegoś Atmowskiego koncertu. Nie
pamiętam już czy on wtedy śpiewał czy - raczej - jego żona, Jadwiga
Gadulanka. Zbliżyliśmy się do siebie bardzo w 1985 roku, w czasie
obchodów 100-lecia Witkacego, bo mieliśmy podobny pogląd na kabotyństwo
niektórych celebransów... Notabene kabotyństwo było również główną cechą
tego planowanego pogrzebu... Zastanawiające - bo chyba byłaby to
ostatnia cecha, którą można by przypisać Witkacemu. A tu cały czas
mieliśmy do czynienia z próbą robienia z niego kolejnego polskiego
świętego, i z celebrowaniem egzekwii nad relikwią.
No wiec Maciek zadzwonił i poprosił mnie, żebym mu załatwił wieniec dla
prastryja. Koniecznie z kosodrzewiny, obowiązkowo z szarotkami. Nie
wiem, skąd u tych warszawiaków takie ceperskie uczucia do roślin
chronionych. Kosówka to pół biedy, ale skąd wziąć chronioną szarotkę
w kwietniu? Doniczkowych chyba nie ma... Lidka poradziła oddać sprawę
w ręce kierowniczki Zakładu Zieleni Miejskiej. Najgorsze było to, że
miałem ten wieniec dostarczyć do Teatru 14 kwietnia rano. Maciek nie
mógł sam się tym zająć, bo właśnie z delegacją rządową jechał po
szkielecik na Ukrainę.
Nie było wyjścia - Maćkowi nie mogłem odmówić.
Nie wiem, skąd pani Łucja Poradzisz z Zakładu Zieleni wytrzasnęła
rośliny chronione, ale jakkolwiek by nie było, czułem się niewiarygodnie
głupio, paradując z wieńcem przez miasto, oczywiście na piechotę, bo
przecież o samochodzie ani wówczas nawet nie marzyliśmy. Doszedłem do
postoju taksówek, odstałem swoje i pojechałem do Teatru. Był już tłok
i po chwili dojechała grupka warszawskich VIP-ów. Przekazałem
Witkiewiczowi wieniec dla Witkiewicza. Postawił pod ścianą.
- Gdzie Witkacy? - spytałem.
- Na parkingu.
Zakrztusiłem się herbatką.
- No, dojechaliśmy w nocy, więc zostawiliśmy trumnę na parkingu
hotelowym pod "Kasprowym". Parking strzeżony, więc pewno nie ukradli.
Anioł ją przywiezie.
- Kto?
- No, Anioł, z firmy "Bongo"...
Zapytałem, jak było na Ukrainie. Uciekł z oczami.
- Później, później. Spotkamy się wieczorem...
Mała trumienka z jasnego, sosnowego drzewa, przykryta polską flagą
pojawiła się w hollu teatru niebawem. Wniesiono razem z nią jakieś
koszmarne sztuczne kwiaty. Dyrektor Andrzej Dziuk wyprosił wszystkich
postronnych. Aktorzy zamknęli się z trumną i tylko przez szklane drzwi
widać było jak modlą się do niej. Dorotka Ficoń płakała. Wzruszyłem się,
bo lubię Dorotkę. Wyszedłem na dwór. Zaczął padać śnieg.
Doszedłem z konduktem tylko do Pęksowego Brzyzka. Ani do kościoła, ani na cmentarz nie wszedłem.
Maciek przyszedł wieczorem na Orkana i zażądał wódki w szklance. Wypił, pomilczał, zaklął.
Dojechali najpierw do Równego. Zakwaterowali ich w hotelu trzeciej
klasy, zaprowadzili na obowiązkowe zwiedzanie Muzeja Ateizma,
usytuowanego oczywiście w dawnym kościele, no i zawieźli 200 km do
Jezior. Trumna, w otoczeniu całego gaju sztucznych kwiatów spoczywała
w głównej sali miejscowej szkoły. Zsiniali z zimna pionierzy na
powitanie śpiewali ludowe pieśni. Miejscowa ludność pozdrawiała Polaków
z sympatią. Częścią z zadawnionego patriotyzmu, częścią z wdzięczności:
z okazji wizyty w wiejskim sklepie pojawiła się nawet kiełbasa...
Ekshumacji dokonali dzień wcześniej w dwie godziny radzieccy
antropolodzy: wydobyli z ziemi szkielet, znajdujący się prawie dokładnie
w miejscu, gdzie znajdował się kamień pamiątkowy, obfotografowali
i ułożyli w trumnie. Po jej zamknięciu przejęła ją polska firma o nazwie
Biuro Obsługi Nad Grobami Obcokrajowców, kierowana przez Sławomira
Anioła. Jak blisko do Witkacowskiego Bunga...
Wieczorem w Równem w hotelu "Mir" odbył się bankiet z dancingiem.
Trumna pojechała do Polski, mieli ją dogonić już za granicą. Przed
fotografem Stefanem Okołowiczem i Maćkiem Witkiewiczem przedstawiciele
strony radzieckiej położyli kilka rzeczy, znalezionych w grobie
i zdjęcia czaszki. Obaj wytrzeźwieli. Nieboszczyk miał piękny,
hollywoodzki uśmiech. A Witkacy nosił sztuczną szczękę. Rzeczy, wydobyte
z grobu nie należały z pewnością do Witkacego (jak np. obrączka, której
nigdy nie nosił), zaś nie było w nich tych, które powinny się tam
znaleźć...
Rano przy śniadaniowej jajecznicy Witkiewicz z pewną nieśmiałością
poruszył temat. Szefujący polskiej delegacji wiceminister kultury
Kazimierz Molek rozłożył ręce:
- Już nic nie można zrobić - to przecież tylko symbol, ale lepiej nic
nikomu nie mówić... Przecież już wszystko jest przygotowane
i załatwione...
Znaczna część celebransów zakopiańskiego pogrzebu - w tym minister
Aleksander Krawczuk, prezes ZLP - Wojciech Żukrowski czy pisarz
ukraiński Jurij Szczerbak - wiedziała, że wylewają ślozy nad bliżej
nieznaną osobą, występującą pod tymczasowym pseudonimem Stanisław Ignacy
Witkiewicz. Maciek powiedział nam to wszystko "pod hajrem", że nikomu
nie puścimy pary. Byliśmy jednak przekonani, że tajemnicy nie da się
długo utrzymać. Nie takiej, nie w tamtych czasach.
Jakiś tydzień później miałem spotkanie z turystami z łódzkiego
środowiska. W czasie dyskusji jeden z nich zagadnął mnie o rzekomy
pogrzeb Witkacego. Powiedziałem, że mogę powtórzyć tylko to co
oficjalnie wiadomo, a wiadomości nieoficjalnych powtarzać nie mogę.
- Może pan - powiedział - pisali już w łódzkich "Odgłosach".
Łódzki dziennikarz Marek Koprowski nie tylko opisał całą sprawę
z uzębieniem wykopanego szkieletu i innymi nie pasującymi do Witkacego
akcesoriami, ale dodał kilka innych szczegółów: oto - jak twierdził -
kilka lat wcześniej grupa łódzkich - czy warszawskich performerów (wg
innych - satanistów) odwiedziła cmentarz w Jeziorach, wykopała z grobu
Witkiewicza parę kości, po czym je sproszkowała i w kilku słoikach
przemyciła do kraju, a następnie rozesłała niektórym witkacologom.
Niedługo potem potwierdził to w liście do mnie profesor Janusz Degler...
Po artykule Marka Koprowskiego "Syn powrócił do matki" sprawa obiegła
kilka głównych gazet, a potem znikła z łamów, z jednej strony
zablokowana przez cenzurę, z drugiej - wyparta przez inne wydarzenia.
Kwestie polityczne nabierały przyspieszenia.
W całej tej historii najbardziej oburzające było potraktowanie matki
Witkacego, Marii Witkiewiczowej - kobiety zacnej, choć nie mającej
szczęścia w życiu. Jej prochy - prawdziwe i z bez żadnej wątpliwości
spoczywające na Pęksowym Brzyzku - bezceremonialnie wykopano, żeby
pogłębić grób na przyjęcie - jak się okazano - "NN" z Ukrainy. Włożono
potem szczątki z powrotem do mogiły i przyłożono sosnową trumną,
z nagrobka usunięto płytę informującą o tej dzielnej niewieście, a w
zamian umieszczono idiotyczną tablicę, w której najważniejsza informacją
była data "powrotu" Witkacego.
Ta tablica nas najbardziej irytowała. Przy grobie Witkiewiczowej
zatrzymywały się wycieczki, ludzie spierali się o to, kto tu naprawdę
leży, odzywały się głosy żeby tego "sowieciarza" wykopać i rzucić pod
płot, przewodnicy opowiadali ucieszne anegdotki, publika się śmiała nad
grobem, a pamięć prawdziwych nieboszczyków odchodziła w niebyt.
Zaczęliśmy gromadzić dowody na temat tej całej sprawy, apelując
jednocześnie do wszystkich władz o powrót do "status quo ante" -
w końcu, kogokolwiek by 14 września 1988 nie pochowano na zakopiańskim
Starym Cmentarzu - jedno nie ulegało wątpliwości: leżała tam matka
Witkacego i winniśmy jej byli szacunek.
Sporadycznie udawało się coś opublikować. Instytucje - przede wszystkim
Ministerstwo Kultury i Sztuki - broniło swojego postępowania jak władza
socjalizmu, a kiedy już się nie dało nic zełgać, to twierdziło, że nic
się nie stało w zasadzie. Że to taki artysty chichot zza grobu...
Najpierw napisaliśmy - Lidka i ja - jako historycy Zakopanego, listy do
niektórych uczestników ceremonii, z prośbą o wyjaśnienie i opisanie
sprawy. Ministerstwo milczało. Odpisał dość szybko Sławomir Anioł
z firmy "Bongo" i Wojciech Żukrowski, ówczesny prezes Związku Literatów
Polskich. Anioł - że o niczym nie wie, wziął co dali i przywiózł.
Żukrowski, że to w gruncie rzeczy nieważne, kogo pochowaliśmy..
Niespodziewanego, ale bardzo prężnego poparcia udzielił nam profesor
Janusz Degler, witkacolog z Wrocławia - ten sam, co to w 1985 roku
w Teatrze Witkacego pytał głośno, kto to jest ten idiota, co w "Atmie"
pokazywał pamiątki po Witkacym... Ale to było dawno i potem się
polubiliśmy. Skontaktował się z nami - jako nasz sojusznik - także
Włodzimierz Ziemlański z Rzeszowa, który w przeciwieństwie do mnie był
gorącym orędownikiem repatriacji prochów Witkacego. Był też jedyną
osobą, która wiedziała, gdzie Witkacy był pochowany, bowiem to właśnie
w majątku jego rodziców w Jeziorach Witkacy z Oknińską się zatrzymali na
ostatni popas, on sam jako kilkunastoletni chłopak był uczestnikiem
pogrzebu, a wcześniej - został jako pierwszy przez miejscowych chłopów
zawiadomiony o nieszczęściu. Po latach - i przesiedleniu do Polski -
Ziemlański bywał w swoich rodzinnych stronach i to on ufundował
i położył tablicę pamiątkową na grobie Witkacego.
I to dla Włodzimierza Ziemlańskiego nie znalazło się miejsce w ekipie, która do Jezior po Witkacego jechała...
Inna rzecz, że nie wiadomo, czy i on by coś pomógł: przed przyjazdem
delegacji polskiej miejscowe czynniki kazały cmentarz "uporządkować":
powycinano drzewa, także i te, które były punktami orientacyjnymi przy
grobie, samą tablicę "wyprostowano", bo leżała nieporządnie, kilka
okolicznych grobów po prostu zlikwidowano, żeby był lepszy dostęp...
Większość osób poruszających ten temat na łamach gazet - jeśli zdołali
pokonać cenzurę - starała się wykazać nieudolność polskich władz w tej
sprawie, czy może nawet służalstwo wobec towarzyszy ukraińskich, którzy
ewidentnie zawalili sprawę ekshumacji, działając w pośpiechu, pod presją
Kremla i bez odpowiedniego materiału dowodowego. Dziennikarze
i witkacolodzy starali się także sugerować konieczność "pogrzebu bis".
Nam z Lidką chodziło tylko o tablicę na Pęksowym Brzyzku.
Pisaliśmy listy do Ministerstwa, do Kościoła, do rodziny - bez
rezultatu. W efekcie napisaliśmy list otwarty do dyrektora Muzeum
Tatrzańskiego, Tadeusza Szczepanka. On to bowiem, z urzędu, jako opiekun
zabytków, odpowiedzialny był za stan Starego Cmentarza. Ten list także
początkowo pozostał bez odpowiedzi. Nie opublikowały go żadne ważniejsze
pisma. I dlatego byliśmy bardzo zdziwieni, kiedy przyjechała do nas
Iwona Żurawska z III programu PR, by zrobić o tym audycję. Trzy razy
zdejmowała ją cenzura, wreszcie nasze stanowisko, wsparte przez Macieja
Witkiewicza ukazało się na antenie. Szczepanek odmówił wywiadu.
W kwestii tablicy na Pęksowym Brzyzku nic się w zasadzie nie zmieniło.
Ale spotkaliśmy się któregoś dnia z Wojtkiem Mrozem, redaktorem
podziemnego Biuletynu Podhalańskiego "Solidarności" i zasugerowaliśmy mu
by nasz list opublikował. Ukazał się on w 15 numerze Biuletynu,
datowanego na koniec marca 1989 roku. Na ten artykuł Tadeusz Szczepanek
odpowiedział, umywając ręce nie tyle od odpowiedzialności za pomyłkę -
czego mu nikt nie zarzucał - ile od podjęcia jakiejkolwiek decyzji.
Trudno się w zasadzie dziwić: w końcu los muzeum zależał od układów
z ministerstwem kultury. A Krawczuk szedł w zaparte twierdząc, że jeżeli
nawet popełniono błąd, to widać jest to wynik "interwencji sił
nadprzyrodzonych"...
W audycji Iwony Żurawskiej mówiłem, że najbardziej przykre dla
zakopiańczyków w tej całej sprawie jest to, iż prominentne postacie
polskiej kultury, z ministrem tego resortu na czele, działając w złej
wierze zwiodły nas, skłaniając do uczestniczenia w ponurej farsie
zamiast pogrzebu jednego z największych naszych obywateli. I druga
rzecz: wobec przedstawianych publicznie argumentów w tej sprawie nikt
nie zareagował merytorycznie, nikt nie zaprzeczył zarzutom, nikt nie
powiedział: ależ, proszę państwa - mylicie się, to na pewno jest
Witkacy! Podnoszono tylko sprawy uboczne, które generalnie streścić
można by było w jednym zdaniu, znanym skądinąd z lat wcześniejszych:
ciszej nad tą trumną!
W rocznicę owego pechowego pogrzebu, 14 kwietnia 1989 roku nikt jakoś
kwiatów na "grobie Witkacego" nie składał. A o matce Witkiewicza powoli
zapominano...
Wybory 4 czerwca 1989 r. i zwycięstwo "Solidarności" w niczym nie
zmieniło sytuacji na Pęksowym Brzyzku. Tablica Witkacego nadal
straszyła, a zapytywane Muzeum Tatrzańskie informowało, że... nie wie,
gdzie podziała się stara tablica, ta dotycząca Marii Witkiewiczowej. Aż
przyszło do obchodów 50-lecia śmierci Witkacego. Organizował je
zakopiański teatr, a - ku mojemu zdziwieniu - jego dyrektor Andrzej
Dziuk zaproponował mi wykład o zakopiańskich szlakach Witkacego.
Propozycję przyjąłem, zostałem umieszczony w programie, a potem
powiedziałem mu, że bardzo go proszę, aby nacisnął odpowiednio na Muzeum
w sprawie tej tablicy. Bo jeśli tablica się nie znajdzie, to będę
zmuszony zamiast o życiu Witkiewicza w Zakopanem, opowiedzieć o jego
zakopiańskim pogrzebie.
Pomogło. 14 września 1989 roku na grobie Marii Witkiewiczowej znów
pojawiła się stara tablica. Ale tajemnica pogrzebu nie była jeszcze
rozwiązana...
Nadeszła jesień 1994 roku. Pracowałem wtedy w Wydziale Kultury Urzędu
Miejskiego, a moim szefem był... onże Franciszek Bachleda-Księdzularz...
Współpracowałem z Radiem "Zet" i właśnie jako dziennikarz pojawiłem się
26 listopada 1994 roku na Pęksowym Brzyzku. Niech mi wolno będzie
zacytować w tym miejscu mój artykuł "Percy", przeznaczony dla pisma
"Halo Zakopane", który nie ukazał się, bo pismo splajtowało.
Percy
Powinienem odczuwać satysfakcję, ale nie odczuwam. Może ta historia
trwała zbyt długo, może zbyt wiele było w niej zakłamania i pustych
gestów, może za wiele żonglowania kośćmi. Może zbyt łatwo rozgrzeszano
głupich ludzi, winę za całą sprawę przerzucając na osoby nieobecne.
Ostatni żart Witkacego - pisano i to miało wyjaśniać wszystko. To
niczego nie wyjaśnia i dowodzi, jak bardzo dalecy jesteśmy od psychiki
twórcy "Szewców". Dobrze nam tak, smutnym ludziom, przygniecionym
fetyszami.
Kości zostały rzucone
Kiedy we wrześniu 1994 roku, na skutek interpelacji rzeszowskiego posła
SLD, Stanisława Rusznicy, minister kultury i sztuki powołał specjalną
komisję do wyjaśnienia okoliczności i efektów sprowadzenia do Polski,
wszyscy mówili tylko o jednym - znów będą grzebać w trupach. Znów
ekshumacja na Starym Cmentarzu i cały ten pogrzebowy teatr, który już
raz w towarzystwie całej Polski i połowy świata braliśmy udział, tyle że
w drugą stronę. Jak w koszmarnym śnie, w którym pogrzeb idzie do tyłu,
nieboszczyk wstaje z trumny i straszy żyjących. Tutaj, w Zakopanem
dawały się słyszeć głosy, by tego "ruskiego kowala", który z pewnością
zamiast Witkacego został złośliwie przez czerwonych podrzucony,
wyciągnąć z szacownego grobu Witkiewiczów i pochować gdziekolwiek
indziej. Nie znam nikogo, kto dopuszczał możliwość, że to może być
Witkiewicz. O innych, "pozaekshumacyjnych" aspektach pracy
ministerialnej komisji w zasadzie nikt nie mówił.
Termin przyjazdu komisji do Zakopanego przez długi czas nie był znany
nikomu. Z początkiem listopada dowiedziały się o nim władze Zakopanego,
przy czym, jak się wydaje, zostały o ekshumacji tylko powiadomione -
nikt ich o zgodę nie pytał. Po prawdzie, zgodę taką wydaje prokuratura,
Sanepid, kościół jako właściciel cmentarza i - przede wszystkim -
rodzina. Te warunki zostały spełnione. W piśmie, skierowanym na ręce
przewodniczącego Komisji, wiceministra Kultury i Sztuki profesora
Tadeusza Polaka, przedstawiciele władz Zakopanego wyrazili "dezaprobatę"
dla planów ekshumacji i stwierdzili, że tworzenie atmosfery sensacji
nie służy pamięci Witkacego. Oddali wszakże do dyspozycji ministra pomoc
w postaci Straży Miejskiej i zażyczyli sobie, by do prac komisji nie
dopuszczać dziennikarzy. Na spotkaniu władz miasta z naczelnikami
wydziałów Urzędu Gminnego na kilka dni przed ekshumacją padały
w charakterze dowcipów uwagi o tym, że winę za całą tę sprawę ponoszą
dziennikarze.
Wina dziennikarzy
Trudno zaprzeczyć, że jest w tym sporo racji: zapewne, gdyby nie
publiczne ujawnienie wątpliwości, jakie pojawiły się zaraz po
ekshumacji, być może dziś wszyscy wierzyliby, że - jak to pisano na
nowej tablicy nagrobnej - Witkacy powrócił i spoczął obok matki. Może
nawet ci, którzy tam, w Jeziorach widzieli zdjęcia szczątków osoby
ekshumowanej. To dziennikarze przełamali tabu, które bez większych
sprzeciwów przyjęli wszyscy uczestnicy ceremonii w Jeziorach i pierwsi
zadali Ministerstwu Kultury pytanie: kogo to właściwie przywieźli ważni
panowie do Zakopanego i ceremonialnie żegnali na Pęksowym Brzyzku? (...)
Trumna za zamkniętymi drzwiami
14 kwietnia 1988 roku było chłodno, padał śnieg, grały kapele
góralskie, a Zakopane pękało w szwach, bo "pogrzeb Witkacego" był
największą atrakcją kulturalną i towarzyską martwego sezonu. Oprawę
ceremonii Ministerstwo Kultury powierzyło Teatrowi imienia Witkacego
i był to najlepszy plenerowy spektakl tego teatru, naturalnie przed
"Szaloną lokomotywą". Nie brakło, co prawda, niejakich przegięć
w reżyserii: na przykład wyproszenie wszystkich gości z holu teatru,
w którym na katafalku złożono jasno-brązową trumnę, okrytą patriotycznie
biało-czerwoną flagą i odprawienie egzekwii przez członków zespołu,
I większość pań w słowiańskich oczach miała łzy... - jak z zupełnie
innej okazji śpiewał Wojciech Młynarski. Z powodów
pogodowo-ekologicznych nie doszło do realizacji projektu wywiezienia
"Witkacego" na Halę Kondratową, zresztą publiczność mogłaby nie docenić
tego gestu. Na Równi Krupowej powiewały czarne sztandary, a na Pęksowym
Brzyzku publiczność tratowała sąsiednie groby i siebie nawzajem. Ci, dla
których nie starczyło miejsca na cmentarzu, stali na zabytkowym murze.
Sytuację znakomicie ilustrowała pyszna anegdota, opowiadana przez
Macieja Witkiewicza:
- Stałem na samym skraju grobu. A przede mną stała pani Fedorowiczowa.
Podczas kazania księdza Tischnera wysiadło nagłośnienie, ale nikt nie
pomyślał, że ktoś się potknął o kabel, tylko wszyscy wiedzieli, że to
komuniści go przerwali.
(...)
Po sześciu i pół roku zimno było jak licho, ale śnieg nie padał.
Owszem, przez chmury przeświecało słońce. Tłumów zdecydowanie nie było,
a i dziennikarze zapewne by się nie kwapili, gdyby nie atmosfera
tajemnicy, którą ktoś - nie wiadomo kto - usiłował wokół sprawy
wytworzyć. Ażurowa brama na Pęksowym Brzyzku została zamknięta, a kilku
pracowników straży miejskiej dbało o to, by kilku dziennikarzy nie mogło
wejść na teren cmentarza. W tym samym czasie wokół grobu Marii
Witkiewiczowej zgromadzili się: członkowie komisji z rodziną, ekipa
filmowa Konrada Szołajskiego, przedstawiciele Sanepidu i Urzędu
Miejskiego, pracownicy zakładu pogrzebowego i kilka bliżej nie
zidentyfikowanych osób. Dziennikarze pozostali za zamkniętą bramą - nota
bene o parę metrów od miejsca akcji - lub przechodzili przez płot.
Kilkakrotnie doszło do utarczek ze strażą miejską. Przyczyn represji
wobec dziennikarzy nie udało się ustalić, ale ich skutki mogła obejrzeć
kilkunastomilionowa widownia głównego wydania sobotnich "Wiadomości",
kiedy to przed całym światem kompromitowano Zakopane, siłą wywlekając
jednego z dziennikarzy na zewnątrz.
Dziewczyna!
Cała ekshumacja trwała 25 minut. Z betonowego grobowca zdjęto
piaskowcową tablicę i wyjęto drewnianą trumnę, na której biało-czerwona
flaga tylko lekko pożółkła. Zapakowano ją w czarną folię i samochód
firmy pogrzebowej "Charon" odwiózł szczątki do zakopiańskiego
prosektorium. Tam otwarto drewnianą i odlutowano trumnę metalową. Straży
miejskiej już nie było, więc dziennikarz "Gazety Krakowskiej" Zbyszek
Ładygin przebrany w biały kitel wszedł do środka w najwłaściwszym
momencie, kiedy to jeden z największych autorytetów antropologicznych,
profesor Tadeusz Dzierżykray-Rogalski gestem Hamleta podniósł do góry
niewielką czaszkę. Z kompletem uzębienia w górnej szczęce. A Witkacy
miał sztuczną szczękę. W tym momencie po przeszło sześciu latach rzecz
się potwierdziła: to nie Witkacego wykopano w czasie pośpiesznej
ekshumacji na poleskiej wsi Jeziory.
Po chwili na dziennikarską giełdę przedostała się najbardziej
sensacyjna, trudna do uwierzenia wiadomość: szczątki, które eksperci
ministerialnej komisji odnaleźli w metalowej trumnie, należą do kobiety.
Pobrano niewielkie próbki materiału kostnego do dalszych badań, po czym
trumnę zamknięto i z powrotem przewieziono na Pęksowy Brzyzek.
Burmistrzowscy strażnicy konsekwentnie znów zamknęli bramę przed
dziennikarzami, tak że wszystkich czterech żurnalistów z drugiej strony
obserwowało, jak trumna pospiesznie wraca na poprzednie miejsce. Moment
grozy przeżyli wszyscy w momencie stawiania ciężkiego drewnianego
pomnika autorstwa Urszuli Kenar, wykonanego w pracowni Władysława
Hasiora: rzeźba, zdjęta przed ekshumacja z postumentu, najwyraźniej nie
chciała dać się z powrotem ustawić pionowo. Wreszcie wszystko znalazło
się na swoim miejscu, a ślady po ekshumacji zaczął zasypywać drobny
śnieżek.
Na konferencji prasowej, zwołanej w willi "Witkiewiczówka", gdzie
Stanisław Ignacy miał pracownię malarską, członkowie komisji dość
powściągliwie wypowiadali się na temat płci osoby, przywiezionej ze wsi
Jeziory. Dopiero wieczorem w wywiadzie dla Radia Kraków profesor
Dzierżykray-Rogalski powiedział mi bez żadnych ogródek: w trumnie
Witkacego jest kobieta. Powinien to poznać nawet początkujący lekarz,
nie mówiąc o antropologach. Dlaczego aż taka pomyłka? Nikt nie wie,
można tylko się domyślać.
Następnego dnia rano członkowie komisji, na drugiej konferencji
prasowej wyłożyli już kawę na ławę: nie ma żadnych wątpliwości co do
tego, że w trumnie z Jezior przywieziono szczątki młodej kobiety.
Pogrzeb bez końca?
Jeśli to nie Witkacy, to co dalej? Na takie pytanie także ma
odpowiedzieć ministerialna komisja, na czele której stoi profesor
Tadeusz Polak. Decydujący głos w tej sprawie będzie mieć niewątpliwie
rodzina Stanisława Ignacego. Zapytywany przez dziennikarzy Maciej
Witkiewicz stwierdził, że powtórna ekshumacja i poszukiwanie szczątków
Witkacego w Jeziorach już raczej nie wchodzi w rachubę. Zapewne
przeszukiwanie całego cmentarza w poszukiwaniu rozproszonych kości
Witkacego byłoby i niepotrzebne, i nieskuteczne. Pamiętajmy wreszcie
jeszcze i o tym, że ziemia, która go litościwie przygarnęła, była przed
55-ciu laty ziemią polską. Jeśli wywieziemy z tamtych ziem wszystkie
ślady polskości - cóż zostanie ludziom, którzy tam jeszcze ciągle żyją
i pamiętają, że Witkiewicz to nie było obco brzmiące nazwisko! Trzeba
Witkacego upamiętnić estetycznym pomnikiem, ułatwić odwiedzanie
cmentarza - i dać spokój jego kościom, zajmując się bardziej tym, co
zostało po nim w sferze ducha.
To w Jeziorach. A w Zakopanem? Cóż - tutaj najlepszym pomnikiem
Witkacego jest teatr, noszący jego imię, już sławny i bardzo lubiany.
Niechże rozwija się dalej - i w tym mu powinniśmy pomóc, nie zrzucając
nań ciężkich brzemion odpowiedzialności za czyjeś niewydarzone pomysły.
Co z dziewczyną? Zapewne są trzy możliwości: pozostaje tam, gdzie jest
teraz - wyjeżdża do Jezior - urządzamy jej porządny pogrzeb na Starym
Cmentarzu w innym grobie. Nie ukrywam, że ta ostatnia ewentualność
odpowiada mi najbardziej. Przez przeszło sześć lat była w Zakopanem.
Podhalańska ziemia jest gościnna. Przywiezione z Jezior szczątki już są
otoczone legendą i czy tego chcemy, czy nie - cała sprawa wejdzie do
opowieści tatrzańskich przewodników. Nie wymażemy jej z pamięci.
Doktor Janusz Wdowiak, członek ministerialnej komisji, zapowiedział, że
analiza materiału kostnego pozwoli uzyskać dodatkowe dane o osobie,
pochowanej w grobie Witkiewiczów, łącznie z pewnymi cechami wyglądu
zewnętrznego. Na razie wiemy, że ta mocno rozebrana pani na pewno miała
piękny uśmiech i długie, szczupłe nogi.
Profesor Janusz Degler na ostatniej konferencji prasowej w Zakopanem
przypomniał dziennikarzom dwie sprawy, niejako wiążące się z odkryciem
paleopatologów. W zaginionym dramacie Witkacego Percy Zwierzątkowskaja
opisane jest zjawisko transformacji osobowości między młodą kobietą
a starszym mężczyzną. Transformacja, połączona z zamianą płci. A Maria
Witkiewiczowa bardzo chciała mieć córkę.
Zakopane, 26 listopada 1994 r.
Komunikat
Komisji powołanej przez Ministra Kultury i Sztuki
do spraw pochówku Stanisława Ignacego Witkiewicza
Zgodnie z planem prac Komisji, w dniu 26.XI.94 r. przeprowadzono
ekshumację domniemanych szczątków St. I. Witkiewicza z grobu jego matki
na Starym Cmentarzu w Zakopanem. Trumnę przewieziono do prosektorium
Szpitala Miejskiego, gdzie nastąpiło jej otwarcie. Członkowie Komisji -
eksperci paleopatologii - prof. Tadeusz Dzierżykray-Rogalski, dr
Mirosław Parafiniuk i dr Janusz Wdowiak - dokonali oględzin i pomiarów
szczątków kostnych w obecności Komisji. Pobrane zostały próbki do badań
laboratoryjnych. Następnie trumnę wraz ze szczątkami przewieziono na
cmentarz i złożono w miejscu poprzedniego pochówku.
Przeprowadzone badania wykazują, że szczątki kostne, przywiezione
w 1988 roku ze wsi Jeziory na Ukrainie należą do kobiety w wieku 25-30
lat, o wzroście około 164 cm.
Postanowiono, że pełny raport z przebiegu prac Komisji wraz z wnioskami
końcowymi zostanie przedstawiony Ministrowi Kultury i Sztuki w styczniu
1995 r.
Komisja wyraża podziękowanie władzom miasta oraz proboszczowi parafii
Świętej Rodziny w Zakopanem, za sprawne przeprowadzenie ekshumacji
i pomoc w realizacji wszystkich zadań Komisji.
Przewodniczący Komisji
(-) Prof. dr hab. Tadeusz Polak
Walka o ujawnienie prawdy o pochówku Witkacego w Zakopanem trwała
dłużej niż druga wojna światowa, na początku której Witkacy popełnił
samobójstwo. Ale wygraliśmy.
http://www.marczewski.pl/236,Aktualnosci-Witkacy-jest-20-do-Xtej-Stanislaw-Ignacy-Witkiewicz-1885-1939-Wygralismy-Maciej-Pinkwart.html
..