Cześć IX
Dlaczego położenie końcówki skrzydła lewego jest oszukane?
120505R.1.0
Teza
Położenie skrzydła lewego (LOW) –VIII-13/12 jest
nieprawdziwe, bo element taki nie może przelecieć tak daleko, jak to wynika z
raportu MAK.
Komentarz
Rachunek jest prosty (poniżej), a naukowcy z Gdańska,
którzy przeliczają trajektorię lotu tego szmelcu, kompromitują siebie samych i
swych kolegów ze środowiska i to nie tylko gdańskiego. Jest to haniebny wstyd
dla całego technicznego środowiska akademickiego w Polsce.
Dowód
Wg raportu MAK LOW został ucięty po uderzeniu w drzewo –
zakładamy, że oznacza to równoczesne oddzielenie LOW od reszty skrzydła. Jest to
założenie korzystne dla Gdańska, bo inaczej LOW podążałoby za obrotem w lewo i w
dół. Czyli LOW uderzyłoby w ziemie po krótszej drodze, a nie po dłuższej.
1.
Parametry położenia LOW S/Z/H ( S wzdłużny , Z boczny, H
wysokość środka masy
LOW).
Mamy dwa położenia (w metrach);
1 - położenie odcięcia
2 - położenie spoczywania.
Współrzędne (1) odcięcia: S1=856, Z1=-61, H1=5.
Współrzędne (2) spoczynku: S2=745, Z2=-40, H2=2.
(H2 wynika z tego,
że: +1 metr
nad poziomem gruntu w krzakach + 1metr, wzniesienie(?)
gruntu krzaków w stosunku do położenia gruntu brzozy).
2.
Różnica położenia LOW.
∆S= S2-S1=856-745=111m
∆Z=Z2-Z1=-61+40=21m
∆H=H2-H1=5-2=3m
Zatem:
LOW przeleciało po przekątnej, A=
=
112m ( na szkicu A113 i H ok 2,5m)
LOW utraciło wysokość ∆H = 3m.
3.
Dochodzimy tu do
pojęcia tzw. doskonałości aerodynamicznej K .
Popularnie, wartość
K mówi o tym jak daleko doleci obiekt lotem ślizgowym
- im dalej tym wyższa klasa
aerodynamiczna obiektu.
Lot ślizgowy,
przypadek symetrycznego lotu samolotu lub szybowca z niepracującymi silnikami,
lot prostoliniowy ustalony.
Obliczamy wg wzoru:
Tg α =1/K
K=A/H
H=3m
A=112m
K=112/3=37 ( jak widzimy jest to wartość bezwymiarowa).
Obiekt na zdjęciu ma doskonałość aerodynamiczną
K=37 (!)
A jakie – przykładowo – doskonałości aerodynamiczne maja
inne obiekty ?
1.Lotnia K=8
2.PZL Wilga K=12
3.TU-154m K=16
4. Jumbojet
K=18
5.Szybowiec treningowy K=25
6. Szybowiec wyczynowy K=30-40
Jak widzimy ten szmelc ze zdjęcia VIII-12/13 ma parametry
na poziomie szybowca wysokiej klasy (!).
A warunki były dodatkowo takie, że LOW nie wykazuje śladów
turlania się po gruncie.
Krzaki wskazują zaś, że musiał spaść z wysokości ( ostry
kąt spadania, a nie lot poziomy). Dodatkowo należałoby liczyć odrzut spalin
silnika, które musiałyby wyhamować lot LOW bardzo drastycznie, i oczywiście
wychylenie lotek o jakiś 10 stopni do dołu, poszarpane wiechcie blach dopełniają
reszty.
Podsumowanie
Na koniec podajemy, ze „doskonałość” urwanej łopaty wirnika
od elektrowni wiatrowej spada w odległości 2-5 odległości jednostek wysokości
czyli „K”=2-5 i taka jest realna
odległość upadku urwanego skrzydła. LOW powinno zatem leżeć 10-25 metrów od brzozy, plus
jakieś turlanie, niech to będzie 100% ekstra, czyli 50 metrów, a nie 112 i w
dodatku po drugiej stronie osi ciągu silników.
Christus Rex
(-)Krzysztof Cierpisz
20120505
Zdjęcia o podwyższonej, jakości można ładować z:
http://zamach.eu/