10 Coolawin Rd, Northbridge 2063, Australia
Tel. (061) (2) 9967-0998
E-mail: ggg@bigpond.net.au
ANALYTICAL SERVICE Pty Ltd
Raport No. 456NIEKTÓRE ASPEKTY TECHNICZNO-KONSTRUKCYJNE
SMOLEŃSKIEJ KATASTROFY
Autor: Dr inż. Gregory Szuladzinski
Niezależny Doradca Techniczny
Zespołu Parlamentarnego Ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy TU-154 M z 10 kwietnia 2010 r.
Dodatek VII
SPRAWY NIEZROZUMIAŁE
Ponieważ jest tylko luźna łączność zdrowego rozsądku z oficjalnym postępowaniem w
dochodzeniu przyczyn katastrofy, Autor pozwala sobie zadać następujące, retoryczne
pytania:
1. Zważywszy, że ostrożny człowiek zdaje sobie sprawę z poziomu
niebezpieczeństwa podróży lotniczych, jak to było możliwe, by do jednego
samolotu rządowego wsadzono prezydenta, generalicję, wielu członków rządu
i instytucji państwowych? Przecież sprawa przetrwania kataklizmów, zachowania
ciągłości władzy, jest częścią strategii każdego rządu.
2. Każdy, kto interesował się wypadkami lotniczymi i kto ma dostęp do materiału
fotograficznego, powinien zauważyć po namyśle, że takie rozczłonkowanie
konstrukcji nie jest uzasadnione przez lądowanie w lesie, wszystko jedno jak
nieudane. W żadnym z dwóch oficjalnych raportów wybuch nie jest traktowany
nawet jako hipotetyczna przyczyna katastrofy, mimo zeznań świadków w tej
sprawie.
3. Wyjeżdżało kilka delegacji z Polski, by oglądać szczątki samolotu. Wszystkie
ograniczyły się do robienia zdjęć, tak jakby nie było między nimi człowieka
kompetentnego technicznie, który by im podsunął myśl, by wziąć trochę próbek,
chociażby odłamków. Analiza metalurgiczna mogłaby niektóre domysły zamienić
w pewność.
4. Sposób, w jaki funkcjonariusze państwowi Federacji Rosyjskiej traktowali resztki
samolotu. Ciężkie maszyny, jakich używano do przemieszczania szczątków,
wlokły je po ziemi a potem zrzucały na ciężarówki, jedno na drugie, jakby to był
złom. (Film jest dostępny na YouTube.) Takie postępowanie powodowało
dodatkowe uszkodzenia, które utrudniają śledztwo. Wybijania okien łomem przez
rosyjskiego żołnierza przed obiektywami kamer telewizyjnych nie należy chyba
traktować jako indywidualnego wybryku wandalizmuvi.
5. Jak można było czyścić szczątki samolotu i w jakim celu? Przecież to bardzo
utrudnia diagnozę przyczyn katastrofy poprzez zacieranie części jej śladów.
ZAKOŃCZENIE
Przednia część kadłuba wylądowała normalnie, natomiast reszta samolotu upadła kołami do góry. Znaczy to, że rozpad konstrukcji miał miejsce w powietrzu. Niniejszy raport zakłada, że powodem rozpadu były wybuchy.
Gdy kadłub upada w całości, może pęknąć, chociaż pęknięcie wzdłuż osi jest rzadkie.
Natomiast wywinięcie burt kadłuba na zewnątrz może być przypisane tylko wybuchowi wewnętrznemu.
Ze wszystkich śladów najważniejsze są dwa: duża ilość odłamków a także
rozczłonkowanie ludzkich ciał.
Dopóki nikt nie wystąpi z lepszą hipotezą, zgodną z okolicznościami, jest to jedyne
wyjaśnienie przyczyn katastrofy.
Źródła zdjęć:
Rys. 18a: http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/to-jest-mundur-gen-blasika-szokujace-zdjecia-rzeczy-ofiarsmolenskiej-
katastrofy-fragmenty-ksiazki-k_161590.html
Rys. 18b: http://www.se.pl/multimedia/galeria/53445/98137/gen-basik-kona-kilka-minut-oto-jego-mundur-iubrania-
innych-ofiar-katastrofy/
Rys. 22a-g: http://krohis.livejournal.com/238416.html
http://www.flickr.com/photos/globovision/4507693591/
http://media.photobucket.com/image/smolensk/ciscazarmansyah/74-1.jpg?o=307
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz